Tuesday, January 14, 2014

Misteri Riza Aziz dan The Wolf of Wall Street

Menang besar di anugerah Golden Globe


Hebat, Riza Aziz bersama pelakon-pelakon Wolf of Wall Street

Setelah berakhirnya anugerah filem Golden Globe Awards baru-baru ini, media dunia sibuk membicarakan mengenai kemenangan Leonardo Di Caprio dalam anugerah Pelakon Lelaki Terbaik untuk lakonannya dalam filem tersebut. 

Filem yang diarahkan oleh pengarah filem terkenal, Martin Scorcese itu juga dianggap oleh pengkritik sebagai sebuah filem terbaik yang dihasilkan dalam beberapa tahun kebelakangan ini. 

Namun yang mencuri tumpuan bagi rakyat Malaysia kebanyakannaya ialah bukan kerana kehebatan filem tersebut, tetapi kepada satu nama..  Riza Aziz


Riza Aziz

Seperti yang kita semua maklum, Riza Aziz merupakan anak lelaki kepada First Lady of Malaysia, Rosmah dan anak tiri kepada Najib Razak. Beliau berkelulusan dalam bidang kewangan.

Red Granite

Red Granite merupakan syarikat perfileman yang diasaskan oleh Riza Aziz bersama seorang lagi produser, Joey McFarland. Mereka berdua menubuhkan syarikat Red Granite tersebut pada tahun 2010 dan mengahsilkan beberapa filem sebelum kejayaan filem terbesar mereka "Wolf of the Wall Street".


Sokongan kewangan yang banyak

Dalam satu temubual bersama Hollywoodreporter.com pada 22/5/2012 , sebelum penghasilan filem "Wolf of the Wall Street", Riza Aziz menyatakan bahawa syarikatnya yang baru berusia lebih setahun pada masa itu sudah mempunyai banyak sokongan kewanagn yang datang dari Asia dan juga Timur Tengah.

Keratan wawancara Riza Aziz dan Hollywoodreporter.com

Ini adalah satu perkara yang sangat misteri kerana bagi sebuah syarikat perfileman yang berpangkalan di US, yang ketika itu belum lagi menghasilkan apa-apa filem blockbuster, dan juga baru setahun lebih berkecimpung dalam bidang perfileman, mendpatkan dana $100 juta (RM300 juta) dilihat sebagai satu pencapaian yang menakjubkan.

Riza Aziz dalam temubual itu juga berkata "ayahnya" tidak campur tangan di dalam projek penghasilan filemnya, namun sentasa "ambil tahu" mengenai apa-apa projek yang dilakukan.

Keratan penuh temubual tersebut boleh dibaca di sini



Mempunyai kaitan dengan Jho Low

Memang diakui bahawa Riza Aziz mempunyai kaitan dengan ahli perniagaan berasal dari Malaysia, Jho Low yang dikenali di serata dunia dengan gaya hidupnya yang sangat mewah.

Riza, Joey dan Jho Low

Jho Low, yang berpendidikan di UK dan juga US lahir di Pulau Pinang, sering dikaitkan dengan urus niaga "mencurigakan" yang membabitkan Taib Mahmud dan juga projek kesayangan Najib razak, 1Malaysia Development Berhad.



Menimbulkan banyak spekulasi

Setelah kontroversi mengenai pembelian kondominium mewah benilai RM 110 juta dan kini menghasilkan filem bertaraf dunia dengan dana sebanyak lebih daripada RM 300 juta, ini menimbulkan banyak spekulasi.

Bagaimana sesorang yang menguruskan sebuah syarikat yang berusia kurang dari 3 tahun boleh menuai hasil dnegan begitu cepat? Tambah-tambah pula di US dan Riza Aziz sendiri mengakui bahawa dia baru berpndah ke US dan Red Granite adalah cubaan sulungnya dalam bidang perfileman.

Filem Wolf of Wall Street ini diakui memang hebat dan bermutu

Dengan wang begitu banyak di dalam dana syarikat, ditambah pula dengan hubungannya sebagai anak tiri kepada Perdana Menteri Malaysia, rakyat berhak untuk tahu jika Najib Razak mempunyai sebarang kaitan secara langsung dengan "dana" yang disalurkan di atas kapasitinya sebagai Perdana Menteri

-Tuan Direktor-


No comments:

Post a Comment

infolinks