Monday, January 06, 2014

Pusat Zakat yang bersifat tahyul?

Sebagai seorang manusia, patik merasa begitu terkesan apabila membaca mengenai seorang anak perempuan yang membayar yuran persekolahannya menggunakan duit syiling. Jumlah yurannya tidaklah banyak jika anda seorang yang berpendapatan sederhana. RM 64 ringgit sahaja. Isi minyak penuh tangki pun sudah lebih dari itu. Tetapi bagi mereka yang kesempitan, hatta satu sen pun dianggap bernilai.


Pusat Zakat yang mistik?

Patik sampai sekarang tidak tahu apakah fungsinya pusat zakat ini? Sekadar mengutip zakat lepas itu apa? bagi dekat kerajaan untuk buat projek lembu? Apa sumbangan pusat zakat ni kepada masyarakat secara realitinya? Kalau nak diikutkan secara teorinya memang lah banyak "sumbangan" yang boleh diberikan, tetapi itu hanyalah retorik. realitinya, ramai lagi orang Islam yang susah sedangkan pusat zakat mencatat lebihan pungutan zakat hampir setiap tahun.

Adakah pusat zakat ini wujud sebenarnya? Ataupun hanyalah dongengan cerita rakyat? Ataupun pusat zakat ini korup?

Berjuang untuk yang lemah


Senyuman :)
Media masa ataupun ilmuwan kapitalis agama boleh mencaci dan melabelkan mereka-mereka yang berjuang untuk kebajikan rakyat adalah "bughah" ataupun pengkhianat. Hakikatnya, mereka ini berjuang untuk golongan di bawah, bukan seperti NGO-NGO singkat akal yang berjuang untuk golongan di atas.


"I tremble for my country when I reflect that God is just; that His justice cannot sleep forever."- Thomas Jefferson


Kepada sesiapa yang ingin membantu, sumbangan anda boleh dihulurkan di sini

No comments:

Post a Comment

infolinks