Monday, December 23, 2013

An accident waiting to happen

It's not a great shock really if i'm to be honest. The standard of the healthcare in rural areas are frankly, sorry to to say, hideous! (And i'm being modest about it).



Patik tinggal di kawasan kampung sahaja. Bukan di kawasan bandar-bandar yang canggih dengan adanya segala kemudahan. Untuk pergi mednapatkan kemudahan rawatan di hospital-hospital adalah cara yang terbaik jika patik sakit. Dan perkataan "terbaik" itu adalah sangat misleading.

Kadang-kadang patik rasa hendak mengamuk juga jika ke hospital kerajaan. Bukannya patik tidak memahami, patik lebih dari memahami kerana patik juga ahlinya. Tetapi melihat rakan seprofessional membuat kerja melulu sambil lewa sehingga membahayakan nyawa membuat patik rasa kurang senang.

Berbalik kepada berita di atas. Kecuaian pihak hospital telah menyebabkan pesakit mengalami fluid overload. Sehinggakan pesakit itu mendapat pulmonary oedema dan mungkin akhirnya acute stage heart failure. Yang paling mendukacitakan apabila emak pesakit sendiri menyedari kaki dan tangan pesakit sudah mula sembap, dan jawapan yang diberikat oleh jururawat dan doktor bertugas bahawa mereka tidak tahu puncanya ialah sangat-sangat ridiculous.

Sebab inilah patik tidak suka mendapatkan khidmat kesihatan di sesetengah hospital kerajaan. Bukan semua, tetapi sedikit sahaja hospital yang bermasalah. Dan selalunya hospital-hospital ini adalah di kawasan kampung.

Dalam kes ini, pesakit pergi ke hospital hanya kerana diarrhea, tetapi ajalnya mungkin sudah begitu, kembali ke rumah dalam van jenazah. Innalillah.

Kepada pihak kerajaan. pemantauan lebih tegas perlu dikenakan kepada hospital-hospital bermasalah ini. Ini adalah berkaitan dengan nyawa dan keselamtan rakyat. Jangan hanya bising dan sibuk mengejar ratio doktor-pesakit 1:200 sehingga mengabaikan apa yang paling penting, iaitu kualiti perkhidmatan perubatan.

No comments:

Post a Comment

infolinks